Sunday 23 February 2014

Sampah: kutip sampah dalam tong sampah: satu penilaian

Assalamualaikum.. salam sejahtera

Kali ini penulis ingin sama2 mengajak pengamal pekerja sosial dan aktivis (tanpa mengira bidang aktivis yang anda ceburi dan minati) berkaitan beberapa individu yang mencari makan (full time/part time) dengan mengutip sampah bagi sesuap nasi.Jika anda semua perhatikan, kini aktiviti mengutip sampah dalam tong sampah semakin menular. Penulis mengatakan penularan ini berlaku secara giat dan bersungguh sungguh sehingga melibatkan pada waktu siang hari.

Ada dua penilaian yang cuba untuk melakukan penilaian, pertama: manusia kini semakin kreatif ; kedua: desakan hidup.

Penilaian pertama, manusia kini semakin kreatif dengan cuba melihat dan menjadikan sampah sebagai satu produk yang produkti. Pada mulanya objek tersebut sesuatu perkara yang tidak bernilai, namun atas kekretifan manusia maka objek sampah tersebut boleh digunakan serta diubah suai untuk menjadikannya sesuatu yang berharga. Ini perkembangan yang positif dari sudut pembangunan modal insan itu sendiri.

Penilaian kedua, kerana desakan hidup. Penulis cuba untuk sedaya upaya untuk pengamal pekerja sosial dan aktivis melihat ini sesuatu perkara yang negatif. Dengan kenaikan ekonomi menyebabkan individu2 terbabit mengambil langkah ini bagi mencari makan untuk diri dan keluarga. Jika ini pilihannya, mungkin proses intervensi perlu dilaksanakan agar gejala ini tidak menjadi satu permasalahan yang mungkin boleh menyebabkan berlakunya permasalahan yang lain. 

Sekian, salam kerja sosial, salam pengorbanan.

TUAN MUHAMMAD ZUKRI BIN TUAN SEMBOK

No comments:

Post a Comment